بمی ها؛ همچنان در بیم و امید

صبح پنجم دی ماه 1382 بود. تلویزیون را روشن کردم. تمام شبکه ها و خصوصا شبکه خبر در حال پخش تصاویری از شهری بودند که گویا سال هاست از بین رفته؛ به دقت گوش می کنم. بم٬ بم٬ ...

خدایا چه اتفاقی رخ داده؟ آخرالزمان نزدیک است؟

مردم مرتب به این طرف و آن طرف می دوند٬ بی آنکه خود بدانند چه می کنند. فریادهای دلخراش همراه با ضجه های آنان و مشاهده کودکی که با دستان کوچک خویش و با چشمانی گریان سعی می کرد تا خاک ها را کنار بزند٬ دل هر بیننده ای را به درد وا می داشت.

بم در صبح آن روز فرو ریخته بود. زلزله ای مرگبار عامل این جنایت و خرابی های وحشتناک بود.

بی اختیار گریه ام گرفت.

 

        

****

قربانیان زلزله که هفته پیش 3 ساله شدند٬ بم را می بینند و کودکانی را که گویی باید خود را پا به پای بالندگی شان دیوارهای شهر را بالا ببرند؛ شهری که در گرگ و میش صبح یک زمستان سرد لرزید و رفت و امروز 2 سال است که بمی ها از خود می پرسند: چرا دیوارهای بم هنوز حتی از قامت 2 ساله کودکان ما کوتاهتر است؟

         

 

روند بازسازی شهر بم با گذشت بیش از 2 سال بسیار کند پیش می رود. با وجود مبالغ هنگفتی که در طی همان روزها از کمک های داخلی و بین المللی جمع آوری شد٬ اما هنوز هم مردم بم در سختی و تنگنا قرار دارند و بنا به گفته « سعیدی کیا » وزیر مسکن و شهرسازی و اظهار امیدواری ایشان در نشست ستاد بازسازی بم٬ بازسازی شهر در انتهای سال 1385 پایان می یابد.

اما با توجه به اظهار نظر برخی مسئولین در مورد بازسازی بم دچار شک و تردید می شویم. « یدا... دانشیار» مدیر شبکه بهداشت و درمان بم می گوید: « با وقوع زلزله تمام مراکز بهداشتی و درمانی بم صد در صد تخریب شد و اکنون در دومین سالگرد آن حادثه دلخراش با وجود همه تلاش ها هنوز به نقطه اولیه پیش از زلزله نیز نرسیده ایم.»

« حسین امیری نماینده مردم زرند٬ مدیریت چندگانه در شهر بم و نبود نماینده ای از بم در مجلس را دلیل کندی در روند بازسازی این شهر می داند و معتقد است دولت و مجلس باید با مدیریت صحیح به این چندگانگی در مدیریت شهر انسجام بخشند.»

نکته قابل توجه در اینجاست که مدیریت های چندگانه٬ با وجود همگرایی دولت و مجلس چگونه شکل می گیرد؟ چه کسانی یا ارگان هایی باعث می شوند تا روند بازسازی بم کند باشد؟ و چرا برخورد نمی شود؟!!!

آیا این روند بازسازی و شایعاتی که در همان روزها در مورد فروش برخی لوازم ارسال شده توسط کشورهای خارجی در بازار تهران و برخی شهرهای بزرگ انتشار یافت٬ باعث سلب اعتماد مردم و از بین رفتن اقبال عمومی نسبت به کمک و همیاری به جامعه آسیب دیده در صورت بروز حادثه ای مشابه - خدای ناکرده- در آینده نخواهد شد؟

امیدوارم هر چه زودتر شاهد پایان بازسازی بم باشیم و بمی های عزیزمان هر چه زودتر به زندگی عادی خود برگردند.

 

مطالب مرتبط :

1-     زلزله در بم

2-     فاجعه ملی٬ حماسه مردمی٬ افتضاح مردمی (بخش اول)

« فاجعه ملی٬ حماسه مردمی »

3-     فاجعه ملی٬ حماسه مردمی٬ افتضاح مردمی (بخش دوم)

« سیاست زلزله »

4-     فاجعه ملی٬ حماسه مردمی٬ افتضاح مردمی (بخش سوم)

« بم و استکبارستیزی بی هنگام »

5-     فاجعه ملی٬ حماسه مردمی٬ افتضاح مردمی (بخش چهارم)

« افتضاح آدمی »

6-     دو سال از تلخترین زلزله کشور سپری شد.

عیسی مسیح (ع) و سال نو

سالروز ولادت عیسی مسیح، پیام آور آزادی و رحمت را به همه آنانی که حقیقت را ارج می نهند، تبریک می گویم.

         

مردی بزرگ که در دامن زنی مقدس هستی یافت. خداوند عیسی را فرستاد تا موجب رستگاری همه ایمان آورندگان باشد. یادآور رحمت و آزادی و رهایی بخش انسانها از تمامی جهالت ها. نفسی که التیام بخش بیچارگان و دردمندان بود. آن هنگام که عیسی ظهور پیدا کرد هیچ روحانیتی را توصیه ننمود و کلیسایی مقتدر را پایه گذاری نکرد. پیام دین او برای همگان این بود که پرستش خدا مستلزم وابستگی به هیچ معبد و کلیسایی نیست و ارتباط با خدا نیاز به واسطه ای ندارد. پیام اصلی دین او اعلام حکومت خدا بر مردم بود و اینکه هیچ انسانی را بر دیگر افراد بشر، امتیازی نیست.

« ادامه مطلب... »

 

سال جدید میلادی را به تمام هموطنان مسیحی تبریک می گویم.

                    

 

مطالب مرتبط:

سرگذشت کتاب مقدس- به انگیزه سالگرد میلاد مسیح (ع)

شب یلدا

فرارسیدن شب چله و یلدا بر شما ایرانیان خجسته و فرخنده باد!

 

شب یلدا

گرد آمدیم:

شبچره ای بود و آتشی،

گفت و شنود و قصه و نقلی ز سیر و گشت ...

وقتی که برشکفت گل هندوانه، سرخ

در اوج سرگذشت

یلدا، شب بلند، شب بی ستارگی

لختی به تن طپید و به هم رفت و درشکست

با خانه می شدیم که گرد سپیده دم

بر بام می نشست

« سیاوش کسرایی »

 

جشن شب یلدا جشنیست که از 7000 سال پیش تا کنون در میان ایرانیان برگزار میشود. 7000 سال پیش نیاکان ما به دانش گاهشماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است. در این جستار از سخنرانی دکتر جنیدی و دکتر کزاری برداشت هایی شده:

جشن شب یلدا، همانند جشنهایی همچون نوروز و مهرگان، پس از تازش اسکندر، تازیان، و مغولها پابرجا مانده است و در تک تک خانه های ایرانیان راستین با گردآمدن خانواده ها به دور هم برگزار میشود.

« ادامه مطلب ... »

 

یلدا و مراسمی که در نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال برپا می کنند٬ سابقه ای بسیار دراز داشته و مربوط می شود به ایزدمهر که در گفتار جشن مهرگان درباره اش سخن رفت. این رسوم ویژه آریا یی هاست و بخصوص پیروان آیین مهر٬ هزاران سال است در ایران زمین برپا می دارند. شب یلدا٬ شب زایش و تولد مهر است که به یادگار آن جشن گرفته می شد.

« ادامه مطلب ... »

 

یلدا برگرفته از واژه ای سریانی است و مفهوم آن « میلاد» است. ایرانیان باستان این شب را شب تولد الهه مهر « میترا» می پنداشتند، و به همین دلیل این شب را جشن می گرفتند و گرد آتش جمع می شدند و شادمانه رقص و پایکوبی می کردند.آن گاه خوانی الوان می گستردند و « میزد» نثار می کردند.

«میزد»  نذری یا ولیمه ای بود غیر نوشیدنی، مانند گوشت و نان و شیرینی و حلوا، و در آیین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده ها و فرآورده های خوردنی فصل و خوراک های گوناگون، از جمله خوراک مقدس و آیینی ویژه ای که آن را « میزد» می نامیدند، بر سفره جشن می نهادند.

« ادامه مطلب ... »

 

یلدا شب بیداریست، شب دراز مهربانى، شب مهرباوران و مهریاران، شب مهر گستران و مهرکاران...

 

شب است و گیتی غرق در سیاهی

شب بلند است و سیاهی پایدار ، ولی

باور به نور و روشنایی است ،

که شام تیره ما را ، از تاریکی می رهاند

و از دل شبهای یلدا ، جشن مهر و روشنایی به ما ارمغان می رساند

تیرگی هاتان در دل نور خاموش باد ،

شب یلدا را به نور قرنها قدمت جاری نگه داریم . . . .

 

مطالب مرتبط:

شب یلدا در فرهنگ ایران       نوشته: محمود روح الامینی    از وبلاگ موج و مرجان

شب یلدا              از وبلاگ یادداشت های روزانه من

دکتر « فریدون جنیدی »: جشن شب یلدا٬ جشن بزرگداشت علم است.

میر جلال الدین کزازی : کریسمس همان شب چله است.

یلدا در افسانه ها و اسطوره های ایرانی حدیث میلاد عشق است که هر سال در « خرم روز» مکرر می شود.