روز غدیر

روز غدیر٬ روز نور٬ روز سرور٬ روز سرشاری و اکمال٬ روز باروری و اتمام٬ روز رهبری و ولایت است.

و غدیر٬ خود برکه نور و عشق است٬ دریای شور و جوشش٬ آنهم در کویر کور و ریگزار مرگ.

و غدیری٬ تشنه مشتاقی است٬ که سالها در کویر گردیده٬ و ریگزارها را به صدا در آورده٬ و مرگ را در کوله بار خود بسته تا به زندگی برسد و به زندگی برساند.

وغدیری٬ مهاجر تنهائی است که بالاتر از رفاه می خواهد٬ و بیشتر از آزادی و عدالت.

در این روز و در این غدیر گسترده٬ این مهاجر تشنه می تواند سیراب شود٬ و این بالاترها و بیشترها را به دست بیاورد.

از دست پیامبر

و با جام ولای علی

( برگرفته از کتاب " غدیر " نوشته "علی- ص" )

 

علی آن شجاع بی همتا و قهرمان یکه تازی بود که پهلو به پهلوی پیمبر میجنگید؛ و به اعمال برگزیده و معجزه آسائی قیام نمود: در معرکه بدر٬ بیست ساله بود که با یک ضربت دست٬ یکه سوار قریش را دو نیم ساخت٬ در احد٬ شمشیر پیمبر٬ ذوالفقار را به دست گرفت و بر سرها٬ خود می شکافت و بر تنها جوشن می درید! و در یورش بر قلعه های یهود خیبر با یک دست دروازه سنگین آهنین را از جای کند و آنرا بالای سر خود سپر ساخت! اما پیمبر او را بسیار دوست می داشت و به او بسی وثوق داشت٬ روزی به سوی علی اشاره کرد و گفت: من کنت مولاه فعلی مولاه.

بارون کارادوو

(B. Carradevaux)

  مورخ و محقق فرانسوی 

بمی ها؛ همچنان در بیم و امید

صبح پنجم دی ماه 1382 بود. تلویزیون را روشن کردم. تمام شبکه ها و خصوصا شبکه خبر در حال پخش تصاویری از شهری بودند که گویا سال هاست از بین رفته؛ به دقت گوش می کنم. بم٬ بم٬ ...

خدایا چه اتفاقی رخ داده؟ آخرالزمان نزدیک است؟

مردم مرتب به این طرف و آن طرف می دوند٬ بی آنکه خود بدانند چه می کنند. فریادهای دلخراش همراه با ضجه های آنان و مشاهده کودکی که با دستان کوچک خویش و با چشمانی گریان سعی می کرد تا خاک ها را کنار بزند٬ دل هر بیننده ای را به درد وا می داشت.

بم در صبح آن روز فرو ریخته بود. زلزله ای مرگبار عامل این جنایت و خرابی های وحشتناک بود.

بی اختیار گریه ام گرفت.

 

        

****

قربانیان زلزله که هفته پیش 3 ساله شدند٬ بم را می بینند و کودکانی را که گویی باید خود را پا به پای بالندگی شان دیوارهای شهر را بالا ببرند؛ شهری که در گرگ و میش صبح یک زمستان سرد لرزید و رفت و امروز 2 سال است که بمی ها از خود می پرسند: چرا دیوارهای بم هنوز حتی از قامت 2 ساله کودکان ما کوتاهتر است؟

         

 

روند بازسازی شهر بم با گذشت بیش از 2 سال بسیار کند پیش می رود. با وجود مبالغ هنگفتی که در طی همان روزها از کمک های داخلی و بین المللی جمع آوری شد٬ اما هنوز هم مردم بم در سختی و تنگنا قرار دارند و بنا به گفته « سعیدی کیا » وزیر مسکن و شهرسازی و اظهار امیدواری ایشان در نشست ستاد بازسازی بم٬ بازسازی شهر در انتهای سال 1385 پایان می یابد.

اما با توجه به اظهار نظر برخی مسئولین در مورد بازسازی بم دچار شک و تردید می شویم. « یدا... دانشیار» مدیر شبکه بهداشت و درمان بم می گوید: « با وقوع زلزله تمام مراکز بهداشتی و درمانی بم صد در صد تخریب شد و اکنون در دومین سالگرد آن حادثه دلخراش با وجود همه تلاش ها هنوز به نقطه اولیه پیش از زلزله نیز نرسیده ایم.»

« حسین امیری نماینده مردم زرند٬ مدیریت چندگانه در شهر بم و نبود نماینده ای از بم در مجلس را دلیل کندی در روند بازسازی این شهر می داند و معتقد است دولت و مجلس باید با مدیریت صحیح به این چندگانگی در مدیریت شهر انسجام بخشند.»

نکته قابل توجه در اینجاست که مدیریت های چندگانه٬ با وجود همگرایی دولت و مجلس چگونه شکل می گیرد؟ چه کسانی یا ارگان هایی باعث می شوند تا روند بازسازی بم کند باشد؟ و چرا برخورد نمی شود؟!!!

آیا این روند بازسازی و شایعاتی که در همان روزها در مورد فروش برخی لوازم ارسال شده توسط کشورهای خارجی در بازار تهران و برخی شهرهای بزرگ انتشار یافت٬ باعث سلب اعتماد مردم و از بین رفتن اقبال عمومی نسبت به کمک و همیاری به جامعه آسیب دیده در صورت بروز حادثه ای مشابه - خدای ناکرده- در آینده نخواهد شد؟

امیدوارم هر چه زودتر شاهد پایان بازسازی بم باشیم و بمی های عزیزمان هر چه زودتر به زندگی عادی خود برگردند.

 

مطالب مرتبط :

1-     زلزله در بم

2-     فاجعه ملی٬ حماسه مردمی٬ افتضاح مردمی (بخش اول)

« فاجعه ملی٬ حماسه مردمی »

3-     فاجعه ملی٬ حماسه مردمی٬ افتضاح مردمی (بخش دوم)

« سیاست زلزله »

4-     فاجعه ملی٬ حماسه مردمی٬ افتضاح مردمی (بخش سوم)

« بم و استکبارستیزی بی هنگام »

5-     فاجعه ملی٬ حماسه مردمی٬ افتضاح مردمی (بخش چهارم)

« افتضاح آدمی »

6-     دو سال از تلخترین زلزله کشور سپری شد.

عیسی مسیح (ع) و سال نو

سالروز ولادت عیسی مسیح، پیام آور آزادی و رحمت را به همه آنانی که حقیقت را ارج می نهند، تبریک می گویم.

         

مردی بزرگ که در دامن زنی مقدس هستی یافت. خداوند عیسی را فرستاد تا موجب رستگاری همه ایمان آورندگان باشد. یادآور رحمت و آزادی و رهایی بخش انسانها از تمامی جهالت ها. نفسی که التیام بخش بیچارگان و دردمندان بود. آن هنگام که عیسی ظهور پیدا کرد هیچ روحانیتی را توصیه ننمود و کلیسایی مقتدر را پایه گذاری نکرد. پیام دین او برای همگان این بود که پرستش خدا مستلزم وابستگی به هیچ معبد و کلیسایی نیست و ارتباط با خدا نیاز به واسطه ای ندارد. پیام اصلی دین او اعلام حکومت خدا بر مردم بود و اینکه هیچ انسانی را بر دیگر افراد بشر، امتیازی نیست.

« ادامه مطلب... »

 

سال جدید میلادی را به تمام هموطنان مسیحی تبریک می گویم.

                    

 

مطالب مرتبط:

سرگذشت کتاب مقدس- به انگیزه سالگرد میلاد مسیح (ع)