شب یلدا

فرارسیدن شب چله و یلدا بر شما ایرانیان خجسته و فرخنده باد!

 

شب یلدا

گرد آمدیم:

شبچره ای بود و آتشی،

گفت و شنود و قصه و نقلی ز سیر و گشت ...

وقتی که برشکفت گل هندوانه، سرخ

در اوج سرگذشت

یلدا، شب بلند، شب بی ستارگی

لختی به تن طپید و به هم رفت و درشکست

با خانه می شدیم که گرد سپیده دم

بر بام می نشست

« سیاوش کسرایی »

 

جشن شب یلدا جشنیست که از 7000 سال پیش تا کنون در میان ایرانیان برگزار میشود. 7000 سال پیش نیاکان ما به دانش گاهشماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است. در این جستار از سخنرانی دکتر جنیدی و دکتر کزاری برداشت هایی شده:

جشن شب یلدا، همانند جشنهایی همچون نوروز و مهرگان، پس از تازش اسکندر، تازیان، و مغولها پابرجا مانده است و در تک تک خانه های ایرانیان راستین با گردآمدن خانواده ها به دور هم برگزار میشود.

« ادامه مطلب ... »

 

یلدا و مراسمی که در نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال برپا می کنند٬ سابقه ای بسیار دراز داشته و مربوط می شود به ایزدمهر که در گفتار جشن مهرگان درباره اش سخن رفت. این رسوم ویژه آریا یی هاست و بخصوص پیروان آیین مهر٬ هزاران سال است در ایران زمین برپا می دارند. شب یلدا٬ شب زایش و تولد مهر است که به یادگار آن جشن گرفته می شد.

« ادامه مطلب ... »

 

یلدا برگرفته از واژه ای سریانی است و مفهوم آن « میلاد» است. ایرانیان باستان این شب را شب تولد الهه مهر « میترا» می پنداشتند، و به همین دلیل این شب را جشن می گرفتند و گرد آتش جمع می شدند و شادمانه رقص و پایکوبی می کردند.آن گاه خوانی الوان می گستردند و « میزد» نثار می کردند.

«میزد»  نذری یا ولیمه ای بود غیر نوشیدنی، مانند گوشت و نان و شیرینی و حلوا، و در آیین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده ها و فرآورده های خوردنی فصل و خوراک های گوناگون، از جمله خوراک مقدس و آیینی ویژه ای که آن را « میزد» می نامیدند، بر سفره جشن می نهادند.

« ادامه مطلب ... »

 

یلدا شب بیداریست، شب دراز مهربانى، شب مهرباوران و مهریاران، شب مهر گستران و مهرکاران...

 

شب است و گیتی غرق در سیاهی

شب بلند است و سیاهی پایدار ، ولی

باور به نور و روشنایی است ،

که شام تیره ما را ، از تاریکی می رهاند

و از دل شبهای یلدا ، جشن مهر و روشنایی به ما ارمغان می رساند

تیرگی هاتان در دل نور خاموش باد ،

شب یلدا را به نور قرنها قدمت جاری نگه داریم . . . .

 

مطالب مرتبط:

شب یلدا در فرهنگ ایران       نوشته: محمود روح الامینی    از وبلاگ موج و مرجان

شب یلدا              از وبلاگ یادداشت های روزانه من

دکتر « فریدون جنیدی »: جشن شب یلدا٬ جشن بزرگداشت علم است.

میر جلال الدین کزازی : کریسمس همان شب چله است.

یلدا در افسانه ها و اسطوره های ایرانی حدیث میلاد عشق است که هر سال در « خرم روز» مکرر می شود.

هدیه تهرانی و تلویزیون کروبی

مهدی کروبی دبیر کل حزب تازه تأسیس اعتماد ملی که قرار است تلویزیون ماهواره ای خود را در شب یلدا به روی آنتن ببرد٬ در نظر دارد از یک خبرنگار زن که به دلیل رفتارهایش از مجلس اخراج شده٬ استفاده کند.

این خبرنگار اخراجی که رفتارهایش با اعتراض گسترده نمایندگان مجلس و همچنین محمد خاتمی مواجه شده بود هم اکنون در خبرگزاری کارگری ایران (ایلنا) مشغول بکار است.

وی قرار است مسئولیت بخش مجلس مجلس تلویزیون « صبا » را برعهده داشته باشد٬ این در حالی است که وی حق ورود به مجلس را ندارد.

کروبی پیش از این نیز قرار بود از هدیه تهرانی به عنوان مجری در شبکه صبا استفاده کند اما این تصمیم با انتقاد زیادی مواجه شده بود. در جدی ترین اعتراض نسبت به این تصمیم٬ فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی گفته است که اجازه نخواهد داد هدیه تهرانی در این شبکه برنامه اجرا کند.

 

مطلب فوق به نقل از یکی از هفته نامه های داخلی یک سازمان دولتی است و انتشار آن در این وبلاگ صرفا به لحاظ خبررسانی است.

کاپشن احمدی نژاد

چندی پیش در یکی از هفته نامه های داخلی یک سازمان دولتی، مطلبی را خواندم با این عنوان : « فروش کاپشن احمدی نژاد 5 برابر شد».

این آمار با توجه به یک نظرسنجی در شهر کرمانشاه ارائه شده بود. از یکی از دوستان هم شنیده بودم در تهران هم این مدل کاپشن با همین نام به فروش می رسد.

متن کامل خبر به شرح زیر است :

میزان فروش کاپشن های مدل کاپشن رئیس جمهور در کرمانشاه پنج برابر افزایش یافته است.

این مدل کاپشن که به تازگی به کاپشن های احمدی نژاد مشهور شده از یک ماه پیش با استقبال چند برابری مشتریان مواجه گردیده و علاوه بر جوانان حزب اللهی، سایر افراد جامعه از همه اقشار از جمله کارمندان، کارگران و دانشجویان از آن استفاده می کنند.

ارزانی، کیفیت خوب و علاقه به رئیس جمهوری گزینه های برتر مردم برای خرید این مدل کاپشن هاست.

یک فروشنده گفت: روزانه بین 35 تا 45 کاپشن این مدل فروش دارم و خریداران جوانان از همه تیپ و طبقه ای هستند. وی افزود: گویا پوشیدن این مدل کاپشن به یک فرهنگ عامه تبدیل شده و تقاضا برای خرید آن رو به افزایش است. یک فروشنده دیگر در پاساژ کویتی های کرمانشاه نیز گفت: من فکر نمی کردم ظرف 15 روز 240 کاپشن از این مدل بفروشم و این یک رکوردی برای فروش مغازه من و سایر همکاران به حساب می آید.

گفتنی است در اکثر شهرهای کشور خرید این مدل کاپشن ها با استقبال مردم مواجه شده است.

 

در خبر فوق نکاتی وجود دارد که جالب توجه می باشد :

1-     چرا شهر کرمانشاه برای این نظرسنجی انتخاب شده است؟!!!

2-     چند درصد از خریدها به دلیل ارزانی و کیفیت خوب!!! و چند درصد به خاطر علاقه به رئیس جمهوری صورت گرفته است؟

3-     آیا واقعا پوشیدن این کاپشن به یک فرهنگ عامه تبدیل شده است؟ چرا در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور شاهد گسترش این فرهنگ نیستیم؟

4-     با توجه به افزایش استقبال مردم از این نوع کاپشن، استقبال مردم از دیگر انواع کاپشن ها چگونه بوده است؟ آیا مقایسه ای میان خرید البسه مدل روز و کاپشن مذکور نیز صورت گرفته است؟