نوروز 85 مبارک

ماه من چهره برافروز که آمد شب عید

عید بر  چهره چون ماه تو  میباید  دید

نوبت سال کهن با غم دیرینه  گذشت

سال نو با طرب و غلغله شوق رسید.

« شهریار»

رادیو فردا و نظرسنجی های هفتگی

چند سال قبل یک ایستگاه رادیویی فارسی به جمع تعداد بیشمار ایستگاه های رادیویی پیوست که با توجه به دلایلی که مهمترین آن پخش موسیقی بود توانست در کمترین زمان ممکن جایی برای خود در میان ایرانیان باز کند. رادیو فردا یکی از سرویس های خبری آمریکا است که با هزینه کنگره آمریکا اداره می شود.

این رادیو در قسمت « آشنایی با ما » در سایت ، رادیو فردا را اینگونه معرفی می کند :

«رادیوفردا» از جمله سرویس ‌ های سخن ‍پراکنی بین المللی ایالات متحده آمریکا است که به هزینه کنگره آمریکا و تحت نظر شورای سخن پراکنی بین المللی آمریکا، یکی از ادارات دولت فدرال، اداره می ‌ شود.

«رادیوفردا» خبرها و گزارش ‌های دقیق، عینی، بدون غرض و حرفه ‌ ای از رویدادهای ایران و جهان را در کنار مجموعه‌ای برگزیده از موسیقی پاپ ایرانی و غربی، هفت روز هفته ، در تمام ساعات شبانه روز ، به روی امواج کوتاه و متوسط پخش می ‌ کند.

ماموریت شورای سخن پراکنی بین المللی آمریکا حفظ و اشاعه آزادی و دمکراسی از طریق ارائه اخبار دقیق و عینی در باره آمریکا و دیگر کشورهای جهان به شنوندگان خارجی است. این شورا ضامن استقلال و حیثیت حرفه ای برنامه ‌ های رادیوفردا و سایر برنامه‌های رادیوتلویزیونی بین المللی دولت آمریکا است.

هر چند به نظر می رسد گزارش های این سرویس خبری دقیق، عینی و حرفه ای است، اما در بدون غرض بودن آن باید تردید کرد. خبرهایی که پخش می شوند، شنونده را به سمتی سوق می دهد که تنها بخش تاریک و نقاط ضعف ایران را می بیند و اگر فردی از ایران دور باشد کشوری عقب مانده را در ذهنش مجسم می کند که مردم هر روز در ترس و وحشت به سر می برند و در انتظار یک ناجی هستند. البته مردم ما هم در القاء این امر بی تقصیر نیستند و این موضوع در تماس با رادیو فردا و بدگویی های آنان صورت می گیرد.

و اما یکی از بخش های رادیو فردا بخشی است که مردم نظراتشان را درباره موضوعات مختلف که از سوی رادیو مطرح می شود بیان می کنند. بخشی که اینگونه معرفی می شود:

شما چه فکر می کنید؟ برنامه ای از رادیو فردا.

برای اینکه به دیگران بگویید چه فکر می کنید با شماره تلفن .... تماس بگیرید. شما چه فکر می کنید. فقط در رادیو فردا.

این سوالات که به صورت هفتگی مطرح می شود در ابتدا ساده به نظر می رسد اما با کمی تامل در می یابیم طرح آنها بدون قصد و غرض نیست. طرح زیرکانه این سوالات نوعی نظرسنجی نیز محسوب می شود؛ و نظرات شنوندگان سبب می شود تا جو موجود در ایران را به راحتی دریابند.

برای مثال بعد از جنجال یک روزنامه دانمارکی در پی اهانت به پیامبر اسلام، رادیو فردا با طرح این سوال که آیا روزنامه ها و مجلات حق دارند هرگونه کاریکاتوری را به چاپ برسانند؟، شاید به دنبال این موضوع بود که آیا هنوز مسلمانان به اعتقاداتشان پایبند هستند یا خیر. خوشبختانه تمام پاسخ ها به این نکته اشاره داشت که توهین به ادیان و مقدسات درست نیست.

سوال این هفته – هفته آخر سال – نیز چنین بود: چه آرزویی دارید که می خواهید در سال نو برآورده شود؟ اکثر جوابها به نوعی است که قبلا اشاره کردم. یعنی ایرانی سیاه و مملو از بدبختی؛ و در مقابل، غرب، به ویژه آمریکا مهد تمدن و مدینه فاضله ایست که هیچ معترضی ندارد و هیچکس متعرض دیگری نمی شود.

القصه، طبیعی است که سیاست های ایران و جو سیاسی و اجتماعی قابل نقد است و ایرادهای عمده ای به آن وارد است اما باید دید دلسوز کیست و نقش غرب چیست و نقش هر یک از ایرانیان چیست.

می توان رای همه را شنید، می تون از همه کمک گرفت اما باید عاقل بود و در دنیای بیرحم سرمایه داری که رقابت یعنی حذف رقیب، در دنیایی که شاه را به مصدق و پینوشه را به آلنده ترجیح می دهند و کویت و عربستان را دموکراتیک تر از ما می خوانند باید تردید کرد، باید هوشیار بود. باید با درایت از دیگران کمک بگیریم اما تصمیم گیری نهایی با خودمان است و البته این تصمیم هم با ماست که ایرانی مسلمان باقی بمانیم یا بی هویت وابسته و پیرو.

مردان خیابانی

دکتر مصطفی اقلیما رئیس انجمن مددکاری ایران:

به ازای یک زن خیابانی 500 مرد خیابانی وجود دارد.