فاجعه ملی، حماسه مردمی، افتضاح آدمی (بخش دوم)

« سیاست زلزله »

در بحبوحه زلزله بم ودر آن شلوغی ها، سیاست های خارجی فراموش نشد و هواپیماهای اسرائیلی که حامل کمک هایی برای زلزله زدگان بود بازگردانده شد.

شاید این عمل زیاد نادرست هم نبود. زیرا همین اسرائیل چند سال قبل کمربندهایی را در ایران پخش کرده بود که اثرات منفی روی مصرف کنندگان می گذاشت گویا حاوی اورانیوم بود و نیز همان کشوری !!! است که یکی از راه های مبارزه با ایران را پخش برنامه های مستهجن به منظور خراب کردن جوانان ایرانی می دانست. شاید به همین دلایل بود که این عمل زیاد مورد توجه قرار نگرفت. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که ایران هنوز کشوری به نام اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد.

از سوی آمریکا هم کمک هایی ارسال شد که از سوی ایران پذیرفته شد و ادادگران آمریکایی با سگ های زنده یاب و دستگاه های الکترونیکی مجهزی برای پیدا کردن افرادی که زنده بودند و زیر آوار مانده بودند در بم مستقر شدند.

زمانی که زلزله رودبار و منجیل اتفاق افتاد, ایران کمک های ارسالی آمریکا را نپذیرفت و هواپیما ها به آمریکا بازگشتند.

در پی گفتگوی تلفنی محمد جواد ظریف سفیر ایران در سازمان ملل با ریچارد آرمیتاژ معاون وزیر خارجه آمریکا درباره حادثه زلزله بم, 2 روز بعد از زلزله و به دنبال اعلام رفع بخشی از تحریم های ایران از سوی آمریکا به مدت 3 ماه برای تسریع در امر کمک و امداد رسانی به ایران از سوی رسانه ها در تاریخ 13 دی ماه، همه کانون های سیاسی و خبری را در ایران به خود مشغول ساخت. از آن پس بود که رسانه ها  در کنار اخبار زلزله به بررسی روابط ایران و آمریکا می پرداختند.

روزنامه انگلیسی گاردین نوشته بود: آمریکا از طریق سفارت سوئیس با ایران ارتباط برقرار می کند. اما مقامات دولت آمریکا اعلام کردند که حادثه زلزله به حدی اضطراری بوده که سزاوار این گفتگوی خصوصی باشد.

روزنامه الحیات به نقل از کاخ سفید نوشت: آمریکا در حال حاضر با دولت ایران، سازمان ملل، صلیب سرخ و هلال احمر در ارتباط است.

منابع خبری انگلیس هم به نقل از مسئولان وزارت خارجه آمریکا گفتند: گفت و گوی مستقیم ایران و آمریکا بهترین کانال در این وضعیت اضطراری بود. بر اساس گزارش مقام های آمریکایی خاطر نشان کردند: این گفت و گو از زاویه دید سیاسی نبود، یک فاجعه انسانی در ایران رخ داده است و تنها ماموریت ما این است که رنج و درد انسان ها را در این زلزله کاهش دهیم. مک کلان سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت که ارتش آمریکا، تجهیزات پزشکی را از پایگاه خود در کویت به بم ارسال می کند.

 

(از بم مینویسم تا فراموش نشود.)

نظرات 1 + ارسال نظر
خیال واهی جمعه 8 اسفند‌ماه سال 1382 ساعت 09:10 ب.ظ http://rezaairf2002.persianblog.com

سلام پیمان جان ..
درسته منظور من همون عکس تبلیغاتی بود. پس سو ء تفاهم شده بود و من فکر میکردم که اون عکس کار تو هستش.
به هر حال باید ببخشی. جالبه که هنوز از بم مینویسی ولی ...
در هر حال همین که مینویسی خودش خیلیه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد